90 86 87 92 - 97 51 65 44 info@shapemaster.no
10 mil vest om Oslo ligger et lite tettsted med litt over 400 innbyggere som heter Prestfoss. Midt i Prestfoss ligger Sigdalsenteret som er et knutepunkt for innbyggerne.
Prestfoss

Foto: Sigdalsenteret

I underetasjen finner vi ”Helens  hud- og fotpleie” som eies og drives av Helen Brennhaugen. 

DCIM100GOPRO

Foto: Helen og hennes hud- og fotpleiesalong

 

Sensommeren i 2015 gikk hun til innkjøp av seks  Shapemaster Easytone maskiner og startet det som kanskje er Norges minste treningssenter.
Nå et halvår etter oppstart har vi i Shapemaster tatt turen til Prestfoss for å ta en prat med Helen. Helen feelgood sigdal
Foto: Helen foran "Feelgod Sigdal"

 

Shapemaster; Du startet det andre Shapemastersenteret i Norge på et lite sted som Prestfoss. Hvordan var det å komme i gang?
Helen:Når avgjørelsen var tatt og maskinene bestilt, var utfordringen hvordan ting skulle bli gjort med hvilke system (medlemskap, priser og informasjon) og hvilke muligheter som lå framfor meg. Dette løste seg imidlertid på en bra måte.
 
S: Hvordan var prosessen med å finne plass til maskinene?
H: Siden jeg ikke hadde plass der jeg har min hud- og fotpleiesalong måtte jeg finne andre muligheter. Heldigvis fantes det et tomt lager ved siden av salongen, som jeg fikk leid og pusset opp. Rommet er bare på 17,5 m2, men med speil på veggene føles det ikke så lite ut som det.
feelgood sigdal

 

Foto: Feelgdood Sigdal. Ikke stor plass, men hjerterom for alle!
S: Har størrelsen på lokalet ført til problemer for kundene?
H: Så langt har det ikke vært noe problem. Hvis det har vært fullt så har kundene bare gått og handlet i butikken mens de venter på at det skal bli ledig. Det er lite, men kundene virker fornøyde med at det blir en intim og sosial stemning der inne. 
 
S: Apropos kunder, hvordan har de mottatt treningskonseptet?
H: Det har utelukkende vært positive tilbakemeldinger. Folk har selvfølgelig vært litt skeptiske i starten, men etter at så mange har merket fremgang med treningen har det fått de som har vært skeptiske til å prøve, og nesten alle disse har fortsatt med å trene. 
 
S: Hvor mange trener på maskinene og hva er den største kundegruppen din?
H:Den største kundegruppen er nok kvinner og menn i alderen 50+. Nå har medlemstallet passert 120 betalende, etter 6 mnd drift. Det er personer i alderen 11 år til 81 år som benytter seg av treningen.
 
S: Er det bare lokale kunder eller kommer folk langveisfra for å trene?
H: De fleste er lokale, men det er en del folk som bor en 15-20 minutter fra Prestfoss som også kommer hit for å trene.
 
S: Er det noen kunder  som kjenner effekt av trening?
H: Det kommer hele tiden folk som har kjent forbedringer på enten smerte i rygg, skuldre , armer, bein ,hofter og knær. Jeg er overrasket over hvor mange som har ulike vondter rundt om i kroppen, men heldigvis kommer de hit og kjenner at treningen hjelper.
Tilbakemelding fra kunder med kroniske lidelser eller sykdommer som for eksempel Parkinson, fibromyalgi og ME har ikke latt vente på seg, og det er bare positive ord. 
Videre har jeg flere kunder som er godt oppe i åra som sier at det er godt for både kropp og sjel å komme hit for å bevege seg!
Shapemaster senter sigdal
Foto: Feelgood Sigdal. Bare smil og latter blandt de som trener.
S: Hva sier kommunen, fysioterapeuter og leger om dette?
H: Her har det vært skeptiske meninger. Det er flere kunder som har gitt tilbakemeldinger til legen sin om hvor bra denne treningen er for sin hverdag. Jeg har faktisk fått kunder som nå er anbefalt å prøve Shapemaster av legen sin! To av de kommunale fysioterapeutene har vært her og sett og prøvd, og er veldig positive.
 
S: Hvor mye koster det å trene hos deg?
H: Det finnes to andre vanlige treningssenter i nærheten, så jeg var litt skeptisk  i starten på hvor mye jeg skulle ta betalt. Men dette går ikke å sammenligne med vanlig trening, så jeg endte med 450 kr i måneden og jeg har ikke fått en eneste klage på at dette er for mye.
 
S: Hvordan har du markedsført deg og treningssenteret?
H: Jeg laget en facebookside som heter Feel Good Sigdal. Videre har jeg ikke gjort annet enn å ha informasjon hos legekontoret og på kafeteriaen, samt snakket med alle som er innom meg på hud og fotpleiesalongen. Den største markedsføringen ble gjort på lanseringsdagen da alle fikk prøve. Etter det har folket kommet fordi de har hørt at andre har vært her og har likt treningen. Jeg kunne sikkert markedsført meg mer, men slik som det er nå så sprer det seg så godt fra de som allerede er her. Det er sikkert flere muligheter når det gjelder markedsføring, men alt tar tid og jeg føler jeg må ta litt og litt om gangen! 
 
S: Hvor mye tid bruker du selv med å styre senteret?
H: Siden det er vegg i vegg med der jeg holder til, kikker jeg forbi der noen ganger i løpet av dagen. Etter at kunden har fått en gjennomgang med hva og hvordan de skal trene har alle klart seg selv. Hvis det har vært noen som har hatt problem med noe, så har andre som har vært der hjulpet til. Jeg prøver å følge opp kunder som trenger litt «piff» for å strekke seg litt og yte litt mer! Men mange er veldig flinke til å prøve seg fram på neste trinn på egenhånd.
 
S: Hvordan har din hverdag endret seg etter at du startet treningssenteret?
H: Jeg har drevet for meg selv i 30 år, men jeg har aldri drevet med noe som er så givende som dette. Jeg har fått kontakt med flere mennesker enn før og det er utelukkende positive tilbakemeldinger jeg får.
 
S: Hvordan var ditt eget kunnskapsnivå om det å drive et treningssenter?
H: Jeg har alltid forsøkt å ha ett sunt og godt liv, men hadde ikke peiling på hva og hvordan man skulle trene styrke. Heldigvis har den opplæringen jeg har fått sammen med kjøpet, gjort at jeg nå kan nok til å få andre til å komme i gang med trening. 
 
S: Om du kunne skrudd tilbake tiden et halvt år, hadde du fortsatt startet med Easytone-maskinene?
H: Uten tvil. Det eneste hadde vel vært at jeg ikke ville brukt så lang tid på å bestemme meg. Man må være litt gal og ta en sjanse i blant. Men jeg angrer ikke et sekund, og ser frem i mot fortsettelsen med hvordan dette vil utvikle seg.
Vi takker for en hyggelig prat med Helen og hvis du vil vite mer om Feelgood Sigdal kan du se på deres egen Facebookside.
Kunne du også tenke deg å starte ett Feelgood center eller bruke Easytone maskinene til en allerede eksisterende næring?
Send da en mail til truls.nebel@shapemaster.no for Norge eller info@shapemaster.se for Sverige.